המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2009

ארכיון כתבות 2009

תאריך: 08/03/2009

מוצרים בתחפושת
במועצה הישראלית לצרכנות מתקבלות במהלך השנה כולה תלונות צרכנים אשר הוטעו ברכישת מוצר, וקבלו מוצר או שירות שונה מהמפורסם או מהסימון באריזה.  מתברר שעבור חלק מהעוסקים כל יום פורים.
לכבוד פורים, המועצה לצרכנות מציגה כמה תלונות שהגיעו למועצה לצרכנות על מוצרים בתחפושת.

ביצים בתחפושת
צרכנים המבקשים לרכוש ביצים שהוטלו על ידי תרנגולות המסתובבות חופשיות ואינן לכודות בכלובים, (ביצי חופש),  עלולים לגלות כי ביצים "סופר טריות", "טריות" , ו"אקסטרה טריות", הן בפועל ביצי סוללה.  על תבנית הביצים היקרה יותר מצוירות תרנגולות המסתובבות באוויר הפתוח, תמונה שהטעתה אותם לחשוב  כי מדובר בביצי חופש, בשעה שמדובר בביצים שהוטלו על ידי תרנגולות הלכודות בכלובים. 

חוק הגנת הצרכן אוסר על הטעיה במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת העלול להטעות בכל עניין מהותי בעסקה . הצגת ביצים שגדלו בסוללה כביצי חופש מהווה הטעיה אסורה על פי החוק. הדבר מעלה חשש להטעיית ציבור גדול של צרכנים, ובמקרה זה גם לפגיעה ברגשותיהם של חובבי בעלי החיים.

ממרח חרובים בתחפושת
צרכן רכש ממרח חרובים, אולם בעיון הרכיבים עלה כי המרכיב הבולט הם תמרים שנוסף להם  דבש טהור, סוכר חום,  חמאת אגוז לוז,  ורק בסוף צוין המרכיב של החרובים.
כינוי מוצר שלא על פי המרכיב העיקרי שלו עלול להטעות צרכן, דבר האסור על פי החוק. בנוסף, סעיף 8.1 לתקן הישראלי ת"י 1145 (2000) - סימון מזון ארוז מראש, -  קובע כי יצוינו כל הרכיבים, לרבות מים, בסדר תכולה יורד לפי תכולתם היחסית במשקל מוצר המזון. 
במקרה זה, הרכיב העיקרי הוא תמרים ועל כן, כינוי מוצר שלא על פי המרכיב העיקרי שלו עלול להטעות צרכן, דבר האסור על פי החוק.    
הצרכן רשאי לדרוש פיצוי, אולם הדבר מעלה חשש להטעיית ציבור גדול של צרכנים.

שואב אבק בתחפושת
 צרכנים שרכשו שואב אבק מסוכן מכירות שהתייצב בביתם נדהמו לגלות שהמוצר "החדש" שנמכר להם, הוא בעצם  שואב אבק  ישן שכל חלק ממנו, היה מדגם שונה ומשנת יצור שונה.  חלק מהרכיבים היו בני  10 שנים.
מכירת מוצר ממוחזר כמוצר חדש מהווה הטעיה חמורה, אסורה על פי החוק. בנוסף,  עוסק חייב לגלות כל פגם או איכות נחותה או תכונה אחרת הידועים לו, המפחיתים באופן משמעותי מערכו של הנכס. במקרה זה והצרכן רשאי לדרוש פיצוי או ביטול העסקה, לפי בחירתו.
 
כורסה בתחפושת
צרכן התלונן כי רכש כורסא מעור ושילם עבורה את מלוא המחיר. מאוחר יותר הכורסא החלה להתקלף.  מבדיקה שנעשתה על ידי מומחה נמסר כי הכורסא אינה מעור.
מכירת ספה דמוי עור תוך הצגת מצג שווא לפיה הספה מעור,  מהווה הטעיה חמורה האסורה על פי החוק, והצרכן רשאי לדרוש פיצוי או ביטול העסקה, לפי בחירתו.
 
מקרר בתחפושת 
צרכן רכש בעסקת מכר מרחוק מקרר מהדגם שהופיע באתר האינטרנט, לפיו צריכת 
האנרגיה היא דרגה A- הגבוהה ביותר, וכי האחריות הינה  ל-6 שנים. במועד אספקת
המוצר, גילה הצרכן כי שנת היצור היא של שנתיים קודמות, וכי דרגת צריכת האנרגיה  נמוכה יותר. בנוסף האחריות היא לתקופה של שנה. במקרה של הטעיה כאמור והצרכן רשאי לדרוש פיצוי או ביטול העסקה, לפי בחירתו. 

טיול בתחפושת
פורסמה מודעה באינטרנט, לפיה מתארגן טיול לפנויים ופנויות ל-6 לילות במחיר מוזל.  מאוחר יותר הטיול התגלה כטיול למבוגרים בלבד. בנוסף לכך הטיול התקצר ל-3 ימים ונדרש מחיר גבוה יותר ב-14 דולר מהפרסום.
פרסום מטעה הינו אסור על פי החוק והצרכן רשאי לדרוש פיצוי או ביטול העסקה, לפי בחירתו.
מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג, מסכים כי "משנכנס אדר מרבין בשמחה", ותחפושות הן אמנם ביטוי לשמחה זו, אך לא כשמדובר במוצרים מחופשים, בעיקר אם הם מסתירים זאת מן הצרכנים. צרכן המגלה כי המוצר אותו רכש שונה מהמוצר אותו ביקש לרכוש, מרגיש לא רק תסכול וכעס מכך שכספו הוצא לשווא, אלא גם פגיעה בכבודו כתוצאה מהמצג הכוזב שהוצג לו.
לרשות צרכן זה, מוסיף עו"ד פלג, מעמיד החוק כמה אמצעי הגנה, וראוי כי הצרכנים יכירו אותם, ויעשו בהם שימוש. ניתן למצוא מידע אודותם גם באתר המועצה לצרכנות.